je bent echt niet alleen met je probleemmeteten.nl

je bent echt niet alleen met je probleemmeteten.nl

Dit blog gaat over alles wat te maken heeft met 'raar' eten. Dus, snaai je de hele dag, moet je perse 's avonds nog een hele zak chips, iedere avond, of eet je stiekem, dan is dit jouw blog!

Kijk maar eens op de site
www.probleemmeteten.nl

Je kunt contact opnemen via info@probleemmeteten.nl

We zitten in Beuningen, bij Nijmegen

gebruik je hersens!

leuke info!Posted by Anita 18 Aug, 2017 09:14
Hersens zijn heel rare dingen. Klein experimentje? Glimlach even. Gewoon doen. Even lachen. Wat merk je? Je gaat je beter voelen. Terwijl er helemaal niks was om te lachen. En dan toch ga je je beter voelen als je lacht.
Zo simpel werken hersens. Niet je hersenen bepalen, jij bepaalt. Ook met eten!
Lees hieronder maar in het artikel dat ik kreeg van de voedingsdeskundige van www.jasperalblas.nl, een site vol tips en info.

Zo denk je jezelf slank

Is koffie het eerste wat je lichaam ’s ochtends nodig heeft? Of heb je rond een uur of drie ’s middags vaak zin in een snack? Het is niet je maag die hiervoor verantwoordelijk is, maar een heel andere deel van je lichaam: jouw brein. Hoeveel je eet en wat je precies eet, net als andere vormen van gedrag, zijn het resultaat van je hersenactiviteiten. Hoe gezond jouw levensstijl is, je gewicht en de hoeveelheid beweging die je krijgt, zijn stuk voor stuk te wijten aan jouw brein. Wil jij je brein te slim af zijn en een gezond en slank lichaam creëren? Zo doe je dat:

1. 1. Stop met negatief tegen jezelf te praten

Je hebt het misschien niet door, maar je bent constant met jezelf in gesprek. De hele dag door heb je gedachten en beoordeel je jezelf. Of het nu om je werkprestaties, je relatie of je gewicht gaat. Probeer er eens op te letten. Hoeveel dingen die je tegen jezelf zegt zijn daadwerkelijk positief? Als je bezig bent met afvallen, is de kans groot dat je constant dingen aan te merken hebt op je lichaam. Volgens psychotherapeut Eliza Kingsford is de mens geprogrammeerd om een denk-voel-doe-patroon te volgen. Wat we over onszelf denken, geeft ons een bepaald gevoel. Uiteindelijk handelen we naar dat gevoel. Bijvoorbeeld: “Ik zal nooit zo slank zijn als die modellen op Instagram.” Dit resulteert in een rotgevoel, waardoor je misschien van de stress alleen maar meer gaat eten of gedemotiveerd op de bank blijft hangen.

2. Sluit een korte-termijn-deal met jezelf

Stel: je wilt afvallen of een gezondere levensstijl voor jezelf creëren. Bijvoorbeeld veganistisch eten of een drastisch gezond eetpatroon. Dat kan voelen als een onmogelijke opgave. Breek het daarom voor jezelf in stukjes en probeer op de korte termijn een deal met jezelf te sluiten. Ga bijvoorbeeld voor een alcoholvrije maand, of spreek met jezelf af om elke twee weken een ongezonde gewoonte te schrappen. Na die termijn kun je bepalen hoe het voor jou voelt en of je ermee door wilt gaan. Zo’n uitprobeerfase levert vaak meer op voor de lange termijn!

3. 3. Help je brein een vol gevoel te ervaren

Je bent geneigd om te stoppen met eten wanneer je een vol gevoel ervaart. Klinkt logisch, niet? Maar wist je dat je dat vollere gevoel kunt stimuleren door bepaalde voedingsmiddelen aan je eetpatroon toe te voegen? Voedsel dat veel eiwitten (vlees, eieren, vis) en vezels (fruit, groente, bonen) bevat, zorgt sneller voor een vol gevoel. Veel meer dan voedingsmiddelen met veel suiker, zout en snelle koolhydraten (pizza, pasta, rijst, brood, ontbijtgranen). Heb je bijvoorbeeld zin in een snack? Dan is de kans groot dat je minder aan het snaaien slaat wanneer je voor worteltjes met hummus of geroosterde kikkererwten gaat, in plaats van wanneer je die zak chips of die verleidelijke drop pot op je bureau soldaat maakt.

4. 4. Leer te begrijpen waar je zin in bepaald voedsel vandaan komt

Wist je dat we bepaalde voedselsoorten extra waarderen, omdat onze voorouders dit aten – puur uit overleving? Bijvoorbeeld zetmeel, suiker, vet, zout en eiwitten. Daarom kunnen we een stuk appeltaart of een vette burger zo moeilijk weerstaan. Wanneer we dit namelijk eten, herkent ons brein het stofje dopamine. Dit koppelt een positief gevoel aan een bepaalde handeling of ervaring. De volgende keer dat we dit voedsel binnen handbereik hebben, krijgen we er daardoor meteen zin in. Wat kun je daar tegen doen? Hoe minder je je laat verleiden door deze ‘cravings’, hoe makkelijker het wordt om het te weerstaan.



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.