je bent echt niet alleen met je probleemmeteten.nl

je bent echt niet alleen met je probleemmeteten.nl

Dit blog gaat over alles wat te maken heeft met 'raar' eten. Dus, snaai je de hele dag, moet je perse 's avonds nog een hele zak chips, iedere avond, of eet je stiekem, dan is dit jouw blog!

Kijk maar eens op de site
www.probleemmeteten.nl

Je kunt contact opnemen via info@probleemmeteten.nl

We zitten in Beuningen, bij Nijmegen

wat anderen zeggen

leuke info!Posted by Anita 19 Aug, 2017 11:53

Uit een evaluatieformulier kwam het volgende citaat, en dat vond ik eigenlijk te mooi om niet aan anderen te laten zien, dus:

"Je vragen zijn scherp en dat is soms pijnlijk, maar je weet waar je het over hebt, en dat helpt echt."

Voor mij echt een opsteker smiley



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post20

gebruik je hersens!

leuke info!Posted by Anita 18 Aug, 2017 09:14
Hersens zijn heel rare dingen. Klein experimentje? Glimlach even. Gewoon doen. Even lachen. Wat merk je? Je gaat je beter voelen. Terwijl er helemaal niks was om te lachen. En dan toch ga je je beter voelen als je lacht.
Zo simpel werken hersens. Niet je hersenen bepalen, jij bepaalt. Ook met eten!
Lees hieronder maar in het artikel dat ik kreeg van de voedingsdeskundige van www.jasperalblas.nl, een site vol tips en info.

Zo denk je jezelf slank

Is koffie het eerste wat je lichaam ’s ochtends nodig heeft? Of heb je rond een uur of drie ’s middags vaak zin in een snack? Het is niet je maag die hiervoor verantwoordelijk is, maar een heel andere deel van je lichaam: jouw brein. Hoeveel je eet en wat je precies eet, net als andere vormen van gedrag, zijn het resultaat van je hersenactiviteiten. Hoe gezond jouw levensstijl is, je gewicht en de hoeveelheid beweging die je krijgt, zijn stuk voor stuk te wijten aan jouw brein. Wil jij je brein te slim af zijn en een gezond en slank lichaam creëren? Zo doe je dat:

1. 1. Stop met negatief tegen jezelf te praten

Je hebt het misschien niet door, maar je bent constant met jezelf in gesprek. De hele dag door heb je gedachten en beoordeel je jezelf. Of het nu om je werkprestaties, je relatie of je gewicht gaat. Probeer er eens op te letten. Hoeveel dingen die je tegen jezelf zegt zijn daadwerkelijk positief? Als je bezig bent met afvallen, is de kans groot dat je constant dingen aan te merken hebt op je lichaam. Volgens psychotherapeut Eliza Kingsford is de mens geprogrammeerd om een denk-voel-doe-patroon te volgen. Wat we over onszelf denken, geeft ons een bepaald gevoel. Uiteindelijk handelen we naar dat gevoel. Bijvoorbeeld: “Ik zal nooit zo slank zijn als die modellen op Instagram.” Dit resulteert in een rotgevoel, waardoor je misschien van de stress alleen maar meer gaat eten of gedemotiveerd op de bank blijft hangen.

2. Sluit een korte-termijn-deal met jezelf

Stel: je wilt afvallen of een gezondere levensstijl voor jezelf creëren. Bijvoorbeeld veganistisch eten of een drastisch gezond eetpatroon. Dat kan voelen als een onmogelijke opgave. Breek het daarom voor jezelf in stukjes en probeer op de korte termijn een deal met jezelf te sluiten. Ga bijvoorbeeld voor een alcoholvrije maand, of spreek met jezelf af om elke twee weken een ongezonde gewoonte te schrappen. Na die termijn kun je bepalen hoe het voor jou voelt en of je ermee door wilt gaan. Zo’n uitprobeerfase levert vaak meer op voor de lange termijn!

3. 3. Help je brein een vol gevoel te ervaren

Je bent geneigd om te stoppen met eten wanneer je een vol gevoel ervaart. Klinkt logisch, niet? Maar wist je dat je dat vollere gevoel kunt stimuleren door bepaalde voedingsmiddelen aan je eetpatroon toe te voegen? Voedsel dat veel eiwitten (vlees, eieren, vis) en vezels (fruit, groente, bonen) bevat, zorgt sneller voor een vol gevoel. Veel meer dan voedingsmiddelen met veel suiker, zout en snelle koolhydraten (pizza, pasta, rijst, brood, ontbijtgranen). Heb je bijvoorbeeld zin in een snack? Dan is de kans groot dat je minder aan het snaaien slaat wanneer je voor worteltjes met hummus of geroosterde kikkererwten gaat, in plaats van wanneer je die zak chips of die verleidelijke drop pot op je bureau soldaat maakt.

4. 4. Leer te begrijpen waar je zin in bepaald voedsel vandaan komt

Wist je dat we bepaalde voedselsoorten extra waarderen, omdat onze voorouders dit aten – puur uit overleving? Bijvoorbeeld zetmeel, suiker, vet, zout en eiwitten. Daarom kunnen we een stuk appeltaart of een vette burger zo moeilijk weerstaan. Wanneer we dit namelijk eten, herkent ons brein het stofje dopamine. Dit koppelt een positief gevoel aan een bepaalde handeling of ervaring. De volgende keer dat we dit voedsel binnen handbereik hebben, krijgen we er daardoor meteen zin in. Wat kun je daar tegen doen? Hoe minder je je laat verleiden door deze ‘cravings’, hoe makkelijker het wordt om het te weerstaan.



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post19

orthorexia

leuke info!Posted by Anita 15 Jun, 2017 15:09

Van Jasper Alblas kregen we onderstaand artikel over orthorexia. Misschien is het wel heel herkenbaar?

Kijk ook eens op www.jasperalblas.nl voor heel veel heel handige en goeie info!

Met dank in ieder geval voor dit interessante artikel!

Orthorexia, wat is het en hoe kom je ervan af?

Orthorexia is een ongezonde obsessie voor gezond eten. Mensen met deze aandoening zijn niet meer op een gezonde manier bezig met gezonde voedingskeuzes. Ze zijn er vrijwel ieder moment van de dag mee bezig en vermijden voeding waarvan zij denken dat het ongezond is. Hierdoor vallen ze af en komen ze in een sociaal isolement. Ben of ken jij iemand die hier last van heeft? In dit artikel lees je er meer over.

Mensen met orthorexia maken zich extreme zorgen over de klachten die ze zouden kunnen krijgen van ongezond eten. Ze vermijden steeds meer voeding omdat ze bang zijn voor bijvoorbeeld allergieën of verteringsproblemen. Hierdoor verliezen ze gewicht en hebben ze steeds minderen contact met anderen.

Ongezond afvallen

Soms eten mensen met orthorexia slechts tien soorten voedsel. Ze nemen daarentegen steeds meer voedingssupplementen en probiotica in. Ze kunnen ook bang zijn dat de technieken die zijn gebruikt om het voedsel te bereiden, ongezond zijn. Denk aan het wassen van sla of het steriliseren van messen. Doordat ze te weinig voeding of voedingsstoffen binnenkrijgen, vallen ze af. Soms net zoveel als mensen met anorexia.

Sociaal isolement

De obsessie voor gezond eten belemmert mensen met orthorexia in hun dagelijks leven. Ze voelen zich alleen tevreden als ze in hun ogen gezond hebben gegeten. Hebben ze iets ‘verkeerds’ gegeten, dan voelen ze zich schuldig. Ze denken veel na over eten, plannen hun maaltijden altijd vooruit en zijn kritisch over anderen die in hun ogen ongezond eten. Ze kunnen bang zijn dat ze in een restaurant niet ‘gezond’ kunnen eten, vermijden maaltijden die door anderen zijn klaargemaakt en verwijderen zich van familie en vrienden met andere eetgewoonten. Zo kunnen ze vereenzamen. In extreme gevallen kunnen ze last krijgen van angsten en paniekaanvallen.

Hoe kom je ervan af?

Orthorexia is een serieuze aandoening, waarbij je psychische hulp nodig hebt. Ga dus naar je huisarts als je je herkent in bovenstaande symptomen. Dan kan hij of zij je doorverwijzen en kun je de hulp krijgen die je nodig hebt om weer op een gezonde manier gezonde voedingskeuze te maken.



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post18

experimenteer!

leuke info!Posted by Anita 30 May, 2017 09:30

Durf je een klein experimentje aan, waarvan je ook nog eens geheid afvalt? En dat niet alleen, je geheugen wordt er beter van, je coordinatie gaat met sprongen vooruit, en je zou er ook nog eens een geduldiger mens van worden.

Wat dat dan is, wat je moet doen? Je moet twee weken lang al je eten met je 'andere hand' pakken en klaarmaken en opeten. Dus ben je rechts, dan gebruik je de komende twee weken bij al je eten nu eens je linkerhand, en ben je linkshandig, dan gebruik je dus twee weken lang je rechterhand.

Echt waar, het werkt! Je gaat er veel bewuster, veel langzamer, veel geconcentreerder van eten, van bewegen, van doen. En daardoor heb je minder nodig en val je af.

Geloof je het niet? Probeer het maar uit. En laat me alsjeblieft weten, hoe het gaat en wat het je oplevert, en dan liefst niet alleen met eten, maar voor jezelf ook :)

Succes!



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post17

twijfel je wel eens aan je uiterlijk?

leuke info!Posted by Anita 29 May, 2017 09:49

Twijfel je wel eens aan je uiterlijk? Kijk dan hier maar eens naar. Hier knap je gegarandeerd echt enorm van op!

http://www.msn.com/nl-nl/lifestyle/stijl/beroemdheden-zonder-make-up/ss-BBAE2RB?li=BBoPJKK&ocid=iehp#image=1

Even een opkikkertje voor op de maandagmorgen :)

Geniet ervan, en van jezelf!



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post16

dit helpt echt!

leuke info!Posted by Anita 19 May, 2017 17:22

Heb je wel eens zin om te gaan eten, terwijl het het nog helemaal geen etenstijd is? Zoek je alle kastjes af op zoek naar datgene, waar je nu eens echt heel veel zin in hebt?

Ga dan eens 10 minuten buiten wandelen! Dat helpt echt. Dan krijg je even weer een helderder hoofd, ben je even van het eten af, even uit het 'naar eten toe gaan'. Je zult zien, dat je daarna weer energie hebt om iets leuks te gaan doen.

smiley



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post15

leven in het nu

leuke info!Posted by Anita 19 May, 2017 11:48

Iedereen heeft het momenteel over 'leven in het nu'. Dat dat zo bijzonder en geweldig en goed en belangrijk zou zijn.

Ikzelf begrijp dat niet zo goed. Waar kun je anders leven dan in het nu. Leven in gister lukt immers echt niet, en leven in overmorgen ook niet.

Maar ik snap wel een beetje wat ze bedoelen. Natuurlijk wel. Maar of het nu dan ineens minder waardevol is als je er in echt 'in' zit? Hooguit besteed je het nu iets minder slim ....




  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post14

dit werkt!

leuke info!Posted by Anita 16 May, 2017 09:27

Heb je de neiging om steeds maar weer iets uit de koelkast of uit je voorraadkast te pakken? Terwijl je eigenlijk helemaal geen honger hebt? Maar omdat je zo'n zin hebt in iets?

Zoek dan een foto van je dikste zelf op, en plak die op je koelkast of op je voorraadkast. Iedere keer dat je iets wil pakken, word je geconfronteerd met hoe je niet meer wil worden/zijn, en dat zal je weerhouden van dat tussendoor-eten.

Probeer het maar eens uit, het helpt echt!



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post13
« PreviousNext »