je bent echt niet alleen met je probleemmeteten.nl

je bent echt niet alleen met je probleemmeteten.nl

Dit blog gaat over alles wat te maken heeft met 'raar' eten. Dus, snaai je de hele dag, moet je perse 's avonds nog een hele zak chips, iedere avond, of eet je stiekem, dan is dit jouw blog!

Kijk maar eens op de site
www.probleemmeteten.nl

Je kunt contact opnemen via info@probleemmeteten.nl

We zitten in Beuningen, bij Nijmegen

wijsheid

leuke info!Posted by Anita 25 Oct, 2018 10:43

Victor Frankl, Oostenrijkse psychiater en neuroloog (1905 -1997) wist het al:

Tussen stimulus en reactie ligt een ruimte.
In die ruimte ligt onze vrijheid in onze kracht om onze reactie te kiezen.
In onze reactie liggen onze groei en ons geluk besloten.


Denk daar maar eens over na!!


  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post25

eetverslaafd?

leuke info!Posted by Anita 23 Jun, 2018 12:02

Ben jij verslaafd aan eten? Ontdek het hier!

Voor veel mensen in de westerse samenleving is voedsel hun beste vriend en tegelijkertijd hun ergste vijand. Misschien geldt dit ook voor jou. Je weet dat je beter niet kunt toegeven aan de drang om je vol te proppen, maar soms lijkt de neiging hiertoe onbedwingbaar. Heb je dan gebrek aan discipline of ben je eerder verslaafd aan eten?

Er zijn verschillende veelvoorkomende symptomen waaraan je voedselverslaving kunt herkennen:

- Je eet veel meer dan je van plan was

Zolang je in staat bent om ongezond voedsel met mate te eten, is er niet veel om je zorgen over te maken. Maar als je verslaafd bent aan eten, is het gewoon niet mogelijk om met mate te eten. Een stukje chocola eten verandert al snel in het naar binnen werken van de hele reep. Dit ‘alles of niets’ principe zie je heel vaak bij verslaafde mensen. Een alcoholist bijvoorbeeld drinkt nooit met mate!

- Je eet door totdat je je extreem ‘vol’ voelt

Als je als eetverslaafde toegeeft aan je neiging om te eten, kan het ontaarden in een eetbui: je eet en eet maar door, ook (lang) nadat je eigenlijk al vol zit. Als je dan eindelijk stopt met eten omdat je echt niks meer op kunt, voel je pas goed hoeveel je hebt gegeten: je zit letterlijk propvol.

- Je voelt je achteraf schuldig, maar toch doe je het snel weer

Nadat je je propvol hebt gegeten met ongezond voedsel, krijg je vaak een heel naar gevoel van schuld en schaamte, je voelt je zwak en ongedisciplineerd en twijfelt aan je wilskracht. Een niet-verslaafde kijkt wel uit voordat ze zoiets weer doet, maar een eetverslaafde doet het meestal snel weer, en dat steeds weer.

- Je verzint excuses in je hoofd

Als eetverslaafde word je steeds heen en weer geslingerd tussen twee krachten in je hoofd. Je logische verstandige ik maakt allerlei goede voornemens zoals bijvoorbeeld ‘Ik mag alleen ongezond voedsel eten op zondag’. Je verslaafde ik verlangt echter naar een patatje met op dinsdag. Dat verlangen is uitermate sterk dus gaat je verslaafde ik allerlei excuses verzinnen om je logische verstandige ik te overtuigen dat het toch echt een goed idee is om dat patatje met vandaag nog te eten en niet zondag! Helaas wint vaak je verslaafde ik, omdat die drang aanwezig blijft totdat hij (tijdelijk) is bevredigd.

- Pogingen om regels na te leven die je jezelf oplegt mislukken steeds weer

Mensen die moeite hebben met zelfbeheersing proberen vaak voor zichzelf regels op te stellen, bijvoorbeeld ‘Ik eet maar één koekje per dag bij de koffie’. Hoe hard eetverslaafden ook proberen om zich aan hun eigen regels te houden, pogingen hiertoe mislukken vrijwel altijd.

- Je wil niet dat andere mensen je zoveel ongezond voedsel zien eten en verbergt deze gewoonte voor ze

Wanneer je regelmatig porties ongezond voedsel naar binnen propt en pogingen om te ‘verbeteren’ herhaaldelijk zijn mislukt, ga je je daarvoor schamen. Het is niet fijn als anderen, en vooral je geliefden, zien hoe ‘zwak’ je bent en welke ‘slechte’ dingen je jezelf aandoet. Als gevolg daarvan verberg je je ongezonde eetverslaving liever en (over)eet je bij voorkeur alleen.

- Je bent niet in staat om ermee te stoppen, zelfs niet als je merkt dat je je fysieke gezondheid ermee schaadt

Het zal niemand verbazen dat het herhaaldelijk consumeren van veel ongezond voedsel slecht is voor de gezondheid. Niet alleen neemt je gewicht toe, maar ook kan het leiden tot vermoeidheid, acne, een slecht gebit, een vieze adem, enzovoort. Als je ondanks deze problemen nóg jaren zo doorgaat, dan kan het zelfs leiden tot obesitas, diabetes type 2, hartziekte, Alzheimer en sommige soorten kanker. Dat zou een afschrikwekkend rijtje moeten zijn, maar het weerhoudt veel mensen toch niet van het eten van ongezond voedsel.

Wanneer je daadwerkelijk ziek bent geworden door het jarenlang misbruiken van voedsel en er dan tóch niet mee kan stoppen, kan je eigenlijk wel spreken van een eetverslaving. Je doet er verstandig aan om dit te bespreken met je huisarts. Niks is onmogelijk, ook jij kan van je eetverslaving afkomen door bezig te gaan met gezond en koolhydraatarm eten. Geloof in jezelf!



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post24

altijd honger?

leuke info!Posted by Anita 01 Mar, 2018 08:45

Van JasperAlblas.nl kregen we dit artikel. Leuk en vooral heeel handig. Lezen!

Altijd hongerig? Verminder dit gevoel door deze tips!

Ben jij de hele dag door opzoek naar eten? Raak je maar niet verzadigd? En is er geen duidelijke reden? Geen zorgen! Je stressniveau, slaapgewoonte of een verkeerd eetpatroon kan een van de oorzaken zijn. Wil jij weten hoe je van dit hongerige gevoel afkomt? Lees dan verder

#1 Je bent uitgedroogd
Als je je hongerig voelt, kan het zijn dat je uitgedroogd bent. Je hebt dan eigenlijk dorst, maar dat uit zich als een hongergevoel. Om te kijken of uitdroging de reden is van je honger, kun je een glas water drinken en 20 minuten wachten. Als je hongergevoel dan verdwenen is, had je eigenlijk dorst.

#2 Je hebt een slechte nacht gehad
Een hongerig gevoel kan ook komen door slecht slapen. Een slaaptekort zorgt er namelijk voor dat je lichaam meer ghreline aanmaakt. Dit hormoon bevordert je eetlust, waardoor je hongergevoel toeneemt. Om je hongergevoel onder controle te houden is het belangrijk om elke nacht minimaal 8 uur achter elkaar te slapen. Heerlijk toch!

#3 Je hebt stress
Als je gestrest bent, kun je ook sneller naar eten grijpen. Doe dan liever een paar ademhalings- of yogaoefeningen om je weer goed te voelen. Dit voorkomt eetbuien en stimuleert het afslankproces.

#4 Je hebt meer eiwitten nodig
Als je te weinig eiwitten binnenkrijgt, kun je je sneller hongerig voelen. Voedingsmiddelen als Griekse yoghurt, eieren, vis, noten, zaden, pitten, avocado en peulvruchten zorgen ervoor dat je je langer verzadigd voelt.

#5 Je eet te veel bewerkte koolhydraten
Snelle koolhydraten zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel en vervolgens een crash, waardoor je sneller last hebt van een hongergevoel. Laat bewerkte koolhydraten als suiker en granen staan en kies voor koolhydraatarm en natuurlijk eten.

#6 Je eet te snel
Als je te snel eet, kunnen je hersenen moeilijker nagaan of je verzadigd bent. Eet je langzamer, dan heeft je brein voldoende tijd om te checken of je maag voldoende gevuld is. Hoelang moet je dan kauwen? In principe kauw je totdat het voedsel in je mond vloeibaar aanvoelt.

#7 Je hebt meer vetten nodig
Vetten geven lange tijd een verzadigd gevoel en kunnen dus helpen als je je altijd hongerig voelt. Kies gezonde vetten als noten, avocado en verse vis om je hongergevoel te stillen.





  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post23

zin in iets lekkers?

leuke info!Posted by Anita 12 Sep, 2017 12:52

Stel ... je hebt overgewicht.

En je hebt zin in iets lekkers. Terwijl je eigenlijk helemaal geen honger hebt. Alleen maar zin in iets lekkers.

Op zich is dat helemaal niet zo erg, tussendoortjes zijn juist gezond. Alleen moet je je natuurlijk wel realiseren, dat alles wat je teveel eet, er ook weer 'af' moet.

Hulpmiddeltje bij een goeie keuze is misschien: geef je eten een cijfer. Gewoon van 1 tot 10, net als op school. En alles boven de 8 is misschien de moeite waard om op te eten, ook al heb je eigenlijk geen honger. Want dan moet je ook weer die extra moeite doen, om het 'eraf' te krijgen. Maar voor iets dat een 8 of meer krijgt, wil je misschien die moeite wel doen. Je weet immers, dat het errug de moeite waard was!

Kortom: alles onder de 8 .... niet doen. 8 of hoger .... even goed over nadenken of het de moeite waard is.

Ja, de tijd van zomaar opeten is voorbij ....

Succes en geniet van jezelf!

Anita



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post22

hele mooie uitspraak

leuke info!Posted by Anita 28 Aug, 2017 10:56

Goed gejat is soms beter dan slecht verzonnen. En dat geldt zeker voor deze uitspraak:

"Of je nu denkt dat je het kunt, of dat je het niet kunt, je krijgt altijd gelijk."

Denk daar maar eens over na! smiley



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post21

wat anderen zeggen

leuke info!Posted by Anita 19 Aug, 2017 11:53

Uit een evaluatieformulier kwam het volgende citaat, en dat vond ik eigenlijk te mooi om niet aan anderen te laten zien, dus:

"Je vragen zijn scherp en dat is soms pijnlijk, maar je weet waar je het over hebt, en dat helpt echt."

Voor mij echt een opsteker smiley



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post20

gebruik je hersens!

leuke info!Posted by Anita 18 Aug, 2017 09:14
Hersens zijn heel rare dingen. Klein experimentje? Glimlach even. Gewoon doen. Even lachen. Wat merk je? Je gaat je beter voelen. Terwijl er helemaal niks was om te lachen. En dan toch ga je je beter voelen als je lacht.
Zo simpel werken hersens. Niet je hersenen bepalen, jij bepaalt. Ook met eten!
Lees hieronder maar in het artikel dat ik kreeg van de voedingsdeskundige van www.jasperalblas.nl, een site vol tips en info.

Zo denk je jezelf slank

Is koffie het eerste wat je lichaam ’s ochtends nodig heeft? Of heb je rond een uur of drie ’s middags vaak zin in een snack? Het is niet je maag die hiervoor verantwoordelijk is, maar een heel andere deel van je lichaam: jouw brein. Hoeveel je eet en wat je precies eet, net als andere vormen van gedrag, zijn het resultaat van je hersenactiviteiten. Hoe gezond jouw levensstijl is, je gewicht en de hoeveelheid beweging die je krijgt, zijn stuk voor stuk te wijten aan jouw brein. Wil jij je brein te slim af zijn en een gezond en slank lichaam creëren? Zo doe je dat:

1. 1. Stop met negatief tegen jezelf te praten

Je hebt het misschien niet door, maar je bent constant met jezelf in gesprek. De hele dag door heb je gedachten en beoordeel je jezelf. Of het nu om je werkprestaties, je relatie of je gewicht gaat. Probeer er eens op te letten. Hoeveel dingen die je tegen jezelf zegt zijn daadwerkelijk positief? Als je bezig bent met afvallen, is de kans groot dat je constant dingen aan te merken hebt op je lichaam. Volgens psychotherapeut Eliza Kingsford is de mens geprogrammeerd om een denk-voel-doe-patroon te volgen. Wat we over onszelf denken, geeft ons een bepaald gevoel. Uiteindelijk handelen we naar dat gevoel. Bijvoorbeeld: “Ik zal nooit zo slank zijn als die modellen op Instagram.” Dit resulteert in een rotgevoel, waardoor je misschien van de stress alleen maar meer gaat eten of gedemotiveerd op de bank blijft hangen.

2. Sluit een korte-termijn-deal met jezelf

Stel: je wilt afvallen of een gezondere levensstijl voor jezelf creëren. Bijvoorbeeld veganistisch eten of een drastisch gezond eetpatroon. Dat kan voelen als een onmogelijke opgave. Breek het daarom voor jezelf in stukjes en probeer op de korte termijn een deal met jezelf te sluiten. Ga bijvoorbeeld voor een alcoholvrije maand, of spreek met jezelf af om elke twee weken een ongezonde gewoonte te schrappen. Na die termijn kun je bepalen hoe het voor jou voelt en of je ermee door wilt gaan. Zo’n uitprobeerfase levert vaak meer op voor de lange termijn!

3. 3. Help je brein een vol gevoel te ervaren

Je bent geneigd om te stoppen met eten wanneer je een vol gevoel ervaart. Klinkt logisch, niet? Maar wist je dat je dat vollere gevoel kunt stimuleren door bepaalde voedingsmiddelen aan je eetpatroon toe te voegen? Voedsel dat veel eiwitten (vlees, eieren, vis) en vezels (fruit, groente, bonen) bevat, zorgt sneller voor een vol gevoel. Veel meer dan voedingsmiddelen met veel suiker, zout en snelle koolhydraten (pizza, pasta, rijst, brood, ontbijtgranen). Heb je bijvoorbeeld zin in een snack? Dan is de kans groot dat je minder aan het snaaien slaat wanneer je voor worteltjes met hummus of geroosterde kikkererwten gaat, in plaats van wanneer je die zak chips of die verleidelijke drop pot op je bureau soldaat maakt.

4. 4. Leer te begrijpen waar je zin in bepaald voedsel vandaan komt

Wist je dat we bepaalde voedselsoorten extra waarderen, omdat onze voorouders dit aten – puur uit overleving? Bijvoorbeeld zetmeel, suiker, vet, zout en eiwitten. Daarom kunnen we een stuk appeltaart of een vette burger zo moeilijk weerstaan. Wanneer we dit namelijk eten, herkent ons brein het stofje dopamine. Dit koppelt een positief gevoel aan een bepaalde handeling of ervaring. De volgende keer dat we dit voedsel binnen handbereik hebben, krijgen we er daardoor meteen zin in. Wat kun je daar tegen doen? Hoe minder je je laat verleiden door deze ‘cravings’, hoe makkelijker het wordt om het te weerstaan.



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post19

orthorexia

leuke info!Posted by Anita 15 Jun, 2017 15:09

Van Jasper Alblas kregen we onderstaand artikel over orthorexia. Misschien is het wel heel herkenbaar?

Kijk ook eens op www.jasperalblas.nl voor heel veel heel handige en goeie info!

Met dank in ieder geval voor dit interessante artikel!

Orthorexia, wat is het en hoe kom je ervan af?

Orthorexia is een ongezonde obsessie voor gezond eten. Mensen met deze aandoening zijn niet meer op een gezonde manier bezig met gezonde voedingskeuzes. Ze zijn er vrijwel ieder moment van de dag mee bezig en vermijden voeding waarvan zij denken dat het ongezond is. Hierdoor vallen ze af en komen ze in een sociaal isolement. Ben of ken jij iemand die hier last van heeft? In dit artikel lees je er meer over.

Mensen met orthorexia maken zich extreme zorgen over de klachten die ze zouden kunnen krijgen van ongezond eten. Ze vermijden steeds meer voeding omdat ze bang zijn voor bijvoorbeeld allergieën of verteringsproblemen. Hierdoor verliezen ze gewicht en hebben ze steeds minderen contact met anderen.

Ongezond afvallen

Soms eten mensen met orthorexia slechts tien soorten voedsel. Ze nemen daarentegen steeds meer voedingssupplementen en probiotica in. Ze kunnen ook bang zijn dat de technieken die zijn gebruikt om het voedsel te bereiden, ongezond zijn. Denk aan het wassen van sla of het steriliseren van messen. Doordat ze te weinig voeding of voedingsstoffen binnenkrijgen, vallen ze af. Soms net zoveel als mensen met anorexia.

Sociaal isolement

De obsessie voor gezond eten belemmert mensen met orthorexia in hun dagelijks leven. Ze voelen zich alleen tevreden als ze in hun ogen gezond hebben gegeten. Hebben ze iets ‘verkeerds’ gegeten, dan voelen ze zich schuldig. Ze denken veel na over eten, plannen hun maaltijden altijd vooruit en zijn kritisch over anderen die in hun ogen ongezond eten. Ze kunnen bang zijn dat ze in een restaurant niet ‘gezond’ kunnen eten, vermijden maaltijden die door anderen zijn klaargemaakt en verwijderen zich van familie en vrienden met andere eetgewoonten. Zo kunnen ze vereenzamen. In extreme gevallen kunnen ze last krijgen van angsten en paniekaanvallen.

Hoe kom je ervan af?

Orthorexia is een serieuze aandoening, waarbij je psychische hulp nodig hebt. Ga dus naar je huisarts als je je herkent in bovenstaande symptomen. Dan kan hij of zij je doorverwijzen en kun je de hulp krijgen die je nodig hebt om weer op een gezonde manier gezonde voedingskeuze te maken.



  • Comments(0)//contact.probleemmeteten.nl/#post18
Next »